Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2009

Διαγωνισμός μαθητικού δοκιμίου ή διαγωνισμός αμοιβαίας εξαπάτησης;

Κάθε χρόνο οι μαθητές της Γ ΄ Λυκείου συμμετέχουν υποχρεωτικά σε ένα διαγωνισμό μαθητικού δοκιμίου της Ελληνικής Πρεσβείας. Το γενικό θέμα του διαγωνισμού φέτος, σύμφωνα με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, είναι «Η ειρήνη, η συνεργασία και η πρόοδος ανθρώπων και λαών και ο ρόλος του ελληνισμού».
Το πιο πάνω θέμα , σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου, μπορεί να αντικρυστεί στη βάση τεσσάρων πτυχών και είκοσι θεματικών ενοτήτων!!!
Και δεδομένου ότι η συμμετοχή των μαθητών στο διαγωνισμό είναι υποχρεωτική, υποτίθεται ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να προετοιμάσουν τους μαθητές.
Φυσικά εδώ δημιουργούνται κάποιες απορίες:
- Για την επαρκή προετοιμασία των μαθητών, απαιτείται χρόνος. Και ο χρόνος που παραχωρείται είναι μόνο δύο διδακτικές περίοδοι. Γι αυτό-όπως εξάλλου γίνεται κάθε χρόνο- η πλειοψηφία των μαθητών ουσιαστικά δεν κατορθώνουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του διαγωνισμού. Δηλαδή αποτυγχάνουν παταγωδώς.
- Μαζί με τους μαθητές αποτυγχάνουμε παταγωδώς και οι εκπαιδευτικοί. Όχι μόνο γιατί δεν έχουμε χρόνο για να προετοιμάσουμε τους μαθητές, αλλά και γιατί το θέμα του διαγωνισμού και οι πτυχές του είναι τις πιο πολλές φορές ακατανόητα ή μη προσπελάσιμα και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Τι γίνεται στην πράξη;
Οι εκπαιδευτικοί με κάθε σοβαρότητα προσποιούνται ότι προετοιμάζουν τους μαθητές και οι μαθητές προσποιούνται ότι προετοιμάζονται . Βασικά θεμελιώνεται μια διαδικασία αλληλοεξαπάτησης!!!
Τελικά βρίσκεται μια έκθεση από κάθε σχολείο και αποστέλλεται στο Υπουργείο για την τελική επιλογή. Βραβεύονται οι καλύτερες και θεωρείται ότι οι στόχοι του διαγωνισμού εχουν επιτευχθεί.
Πίσω από τις τελετές και τις βραβεύσεις υπάρχει η γελοιοποίηση κάθε έννοιας εκπαίδευσης και παιδαγωγικής. Συντηρείται όμως ο διαγωνισμός γιατί ίσως προέχει η τέρψη των πρεσβευτών ή των γραφειοκρατών.
Τις προσεχείς βδομάδες λοιπόν οι φωτοτυπικές μηχανές στα σχολεία θα πάρουν φωτιά. Τα πάντα φωτοτυπούνται: εγκύκλιοι, σημειώσεις, δοκιμία, αναλύσεις, προσεγγίσεις και άλλα πολλά.Το θέμα μετατρέπεται σε ποσοτικό: καλός εκπαιδευτικός είναι αυτός που θα δώσει τις πιο πολλές φωτοτυπίες στους μαθητές!!!
Η αδυναμία των εκπαιδευτικών να προετοιμάσουν τους μαθητές και όχι κατ΄ανάγκη με δική τους ευθύνη, μετατρέπεται σε δύναμη παραχώρησης φυλλάδιων. Έτσι στις δοσμένες συνθήκες οι καθηγητές βρίσκουν άλλοθι: «εγώ τους τα έδωσα. Σαν διάβαζαν. Τι να κάμω; Να μπω μες στο μυαλό τους;»
Με αυτή τη γελοία διαδικασία, αυτός που την πληρώνει κάθε χρόνο είναι ο τελευταίος στην ιεραρχία: ο μαθητής.
Αυτός που για χάρη του – υποτίθεται- γίνονται όλα!!!
Όσο για τις αντιδράσεις μέσα στα σχολεία είναι ποικίλες.Κάποιοι μαθητές, είναι αλήθεια λίγοι, ονειρεύονται βραβεία. Κάποιοι μαθητές το θεωρούν ταλαιπωρία, αλλά την ανέχονται γιατί μπορεί να τους βοηθήσει στις τελικές εξετάσεις. Κάποιοι διαμαρτύρονται γιατί λένε πως δε γίνεται υποχρεωτική συμμετοχή σε διαγωνισμό και κάποιοι αδιαφορούν κανονικά.
Ανάμέσα δε στους εκπαιδευτικούς, κάποιοι έχουν την κρυφή ελπίδα να βραβευτεί κάποιος μαθητής τους και να «δοξαστούν», κάποιοι αναπαράγουν αυτούσια αυτά που ζητά η εξουσία και θεωρούν ότι επιτελούν το υψηλό τους χρέος, κάποιοι αναφωνούν «πάλι αυτές οι ανοησίες» και κάποιοι αδιαφορούν κανονικά.
Το καλό είναι ότι κάθε χρόνο ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται χωρίς ούτε ένα νεκρό!!! Προς δόξα της ειρήνης, της συνεργασίας και της προόδου!!!Και της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης βεβαίως.

2 σχόλια:

Eva Neocleous είπε...

Αντρέα,
πολύ σοβαρό το θέμα που θίγεις.Μπορεί να φαντάζει "μικρό" μπροστά στα μεγάλα προβλήματα, ωστόσο θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη ότι, όσο διαιωνίζονται τα κακώς έχοντα στο εκπ/κό σύστημα, τόσο αυτό θα χωλαίνει.
Εύστοχες οι παρατηρήσεις σου. Γιατί συνεχίζεται, εδώ και δεκαετίες, αυτός ο θεσμός; Ερώτημα δύσκολο.Η όποια πολιτική ηγεσία του Υ.Π. δύσκολα θα συναινούσε στην κατάργησή του.Οι λόγοι είναι εθνικοί, θα πουν.Άσχετα, αν αυτό δεν ευσταθεί. Από την άλλη, για τον ίδιο λόγο(εθνικό) και πολλοί εκπ/κοί θα αντιδρούσαν στην κατάργησή του.Αφού, παρά τις αντιδράσεις πολλών συναδέλφων, συνεχίζεται ο διαγωνισμός, τότε γιατί τουλάχιστον δεν προχωρούν σε καλύτερη οργάνωση και σε εκσυγχρονισμό του; Δυστυχώς, σ΄αυτό τον τόπο κανένας από τους αρμόδιους δεν ενδιαφέρεται σοβαρά για την παιδεία.Έδωσαν ένα γενικό θέμα που παραπέμπει και στον υπό έμφαση στόχο και θεωρούν ότι "ξόφλησαν".Με ποιο υλικό,σε ποιο χρόνο, για ποιο λόγο; Όλ΄αυτά για κείνους περισσεύουν. Τυπολατρία, προχειρότητα κ.ά.Ύστερα αναρωτιούνται, γιατί είναι χαμηλό το επίπεδο των μαθητών μας στην έκφραση.Όσο για τους φιλολόγους, ποιος νοιάζεται;

andreas f.stavrou είπε...

@Εύα
Πόσα απ' αυτά που γίνονται σήμερα στο σχολείο αναγνωρίζουν μαθητές και καθηγητές ότι είναι ηλιθιότητες και συνεχίζουν να γίνονται;
Μα ποιοι εθνικοί λόγοι υπάρχουν; Εθνική βλακεία υπάρχει.Δηλαδή πότε ήταν πιο στενοί οι εθνικοί δεσμοί;Πριν τη θεσμοθέτηση ή μετά τη θεσμοθέτηση του διαγωνισμού;
Και οι αμύντορες του έθνους ή αντίπαλοι τους αςμας εξηγήσουν το γενικό θέμα που έχει τεθεί και
βρίθει ανοησιών τόσων που αναγκάζεσαι να αναφωνήσεις"θεέ μου, τι έφταιξα;".