Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2008

Η Επίτροπος Διοκήσεως για το ρατσισμό στα σχολεία ή η συνήθης μέθοδος απόκρυψης της πραγματικότητας

Σε δηλώσεις της η Επίροπος Διοικήσεως στις 30/10/2008 αναφέρθηκε σε περιπτώσεις ρατσισμού στα σχολεία. Κατά την Επίτροπο δεν υπάρχουν δεδομένα από τα σχολεία για να διαπιστωθεί η έκταση του προβλήματος. Και εισηγήθηκε να δημιουργηθεί στο Υπουργείο Παιδείας Παρατηρητήριο, δηλαδή ένα σύστημα καταγραφής τέτοιων φαινομένων, ώστε να γίνει γνωστή και η πραγματική έκταση του προβλήματος.
Οι λογικές προτάσεις της Επιτρόπου Διοικήσεως δε θα προωθηθούν. Γιατί και το 20000 είχε γίνει παρόμοια προσπάθεια, δηλαδή να δημιουργηθεί ένα σύστημα καταγραφής φαινόμενων βίας, απειθαρχίας ώστε να γίνει γνωστή η έκταση του προβλήματος. Έμεινε στα χαρτιά.
Γιατί δεν προωθούνται αυτά τα αυτονόητα στα σχολεία;
Ο πρώτος λόγος αφορά το Υπουργείο, δηλαδή πολιτικοί και υπηρεσιακοί προϊστάμενοι θεωρούν ότι η δημοσιοποίηση τέτοιων στοιχείων θα αμαυρώσει την εικόνα τους αλλά και θα τους εξαναγκάσει να πάρουν και αποφάσεις. Και οι αποφάσεις συνήθως στοιχίζουν.
Ο δεύτερος λόγος είναι οι διευθυντές των σχολείων οι οποίοι υιοθετώντας τη λογική της προϊστάμενης αρχής προσπαθούν να αποκρύψουν τέτοια περιστατικά για να μην «αμαυρωθεί η εικόνα του σχολείου τους» αλλά και για να μην ενοχοποιηθούν οι ίδιοι για ανικανότητα.
Έτσι επικρατεί στα σχολεία ο νόμος της σιωπής και της απόκρυψης. Κανένα σχολείο δεν έχει πραγματική εικόνα στη βάση συστηματικής καταγραφής δεδομένων ούτε για τη βία ούτε για το ρατσισμό. Και φυσικά όταν δεν έχεις στοιχεία, δεν υπάρχει πρόβλημα και δεν υπάρχει ανάγκη να πάρεις μέτρα!!!
Δυστυχώς και στο Υπουργείο και στα σχολεία επικρατούν συντηρητικές και αντιδραστικές λογικές. Ο κάθε νοήμων θα υποστήριζε ότι η πιστή απεικόνιση της σχολικής πραγματικότητας είναι θεμελιώδες για τη βελτίωση.Και με βάση την πραγματική εικόνα το σχολεία θα έπρεπε να αναλαμβάνουν δράσεις για βελτίωση της κατάστασης και όχι να επιχειρούν να αποσιωπούν σοβαρά προβλήματα.
Και το Υπουργείο αντί να ζητά στοιχεία από τα σχολεία, τα οποία ούτως ή άλλως είναι και εικονικά, θα ήταν καλύτερο να ζητά από τα σχολεία τις δράσεις που ανέλαβαν για βελτίωση σε διάφορους τομείς. Στόχος λογικά θα έπρεπε να είναι να ξεφύγουμε από τη λογική της απόκρυψης και της εικονικής πραγματικότητας και να υιοθετήσουμε τη λογική της βελτίωσης.
Φαίνεται όμως ότι η απόκρυψη της πραγματικότητας βολεύει πολλούς. Και η διαφάνεια ενοχλεί ακόμα πιο πολλούς. Και με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μάλλον θα βολευτούν όλοι. Γιατί δε κινείται τίποτε απολύτως. Λες και η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα είναι «θείο δώρο».

1 σχόλιο:

gregoris είπε...

ωραίο άρθρο. άγγιξες την ουσία.