Αυτή τη σχολική χρονιά οι μαθητές τη Γ΄ λυκείου βιώνουν ένα γολγοθά στο μάθημα της Ιστορίας. Η εισαγωγή ενός ακατάλληλου διδακτικού εγχειριδίου σε συνάρτηση με τον προγραμματισμό της διδακτέας ύλης και το είδος της αξιολόγησης που καθορίστηκαν από το Υπουργείο Παιδείας, ουσιαστικά έχουν κυριολεκτικά αχρηστεύσει το εν λόγω μάθημα.
Την πολιτική ευθύνη για το φετεινό αδιέξοδο φέρει το Υπουργείο Παιδείας. Μέρος της ευθύνης έχουν και οι ηγεσίες των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών – ΟΕΛΜΕΚ, ΣΕΚΦ, Παγκύπρια Συνομοσπονδία Γονέων, ΠΣΕΜ – οι οποίες συναίνεσαν ή ανέχθηκαν την απαράδεκτη κατάσταση ενάντια στη θέληση και των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Δηλαδή όλοι τους έδωσαν πιστοποιητικά αυταρχισμού!!!
Γιατί είναι ακατάλληλο το βιβλίο;
Από ποσοτική άποψη είναι βαρυφορτωμένο πληροφορίες . Τώρα πια προστέθηκαν 100 χρόνια ιστορίας (από το 1815 αντί από το 1909) και οι σελίδες έχουν περιοριστεί σε σχέση με το προηγούμενο διδακτικό εγχειρίδιο. Είναι δηλαδή πυκνογράμμενο και με τέτοιο όγκο πληροφοριών που ο μαθητής είναι αδύνατο να συγκρατήσει. Και είναι αναγκαία η μηχανική αποστήθιση για τις ανάγκες των παγκύπριων εξετάσεων!!!
Οι πληροφορίες είναι «ατάκτως ερριμένες» λές και είναι πληροφορίες για κατανάλωση και όχι για κατανόηση του ιστορικού και κοινωνικού γίγνεσθαι. Η αποσπασματικότητα των πληροφοριών δημιουργεί πληθώρα ερωτημάτων και αποριών στους μαθητές. Και το Υπουργείο δεν προέβλεψε χρόνο για να δίνονται απαντήσεις. Και o εκπαιδευτικός πρέπει να τρέχει να προλάβει. Και η μόνη χρησιμότητα τελικά των πληροφοριών είναι η αξιοποίησή τους για τις ανάγκες των εξετάσεων και όχι για τις ανάγκες των μαθητών.
Το βιβλίο είναι ευρωκεντρικό αντικατοπτρίζοντας τις νέες πραγματικότητες. Και στα πλαίσια του ευρωκεντρισμού «αθωώνεται» ο Μέτερνιχ ως «φιλευρωπαϊστής» και η αποικιοκρατία εξηγείται ως φιλανθρωπία των ιμπεριαλιστικών χωρών!!! Πρέπει οπωσδήποτε οι μαθητές να «αναβαπτιστούν» ιστορικά στα πλαίσια της Ε.Ε..
Το βιβλίο έχει προσωποπαγή χαρακτήρα αναπαράγοντας τον προσωποπαγή χαρακτήρα της εξουσίας ως τις μέρες μας, τον οποίο επιδιώκει να διαιωνίσει εμφυτεύοντας στις συνειδήσεις των νέων ότι η ζωή είναι ισοδύναμο με πρόσωπα που μας εξουσιάζουν. Σε αυτά τα πλαίσια οι συλλογικοί αγώνες – κοινωνικοί και απελευθερωτικοί – προσαρμόζονται στην προσωποπαγή προσέγγιση της ιστορίας!!!
Όσο για την περίφημη κριτική σκέψη αυτή αντικαθίσταται από τη συσσώρευση πληροφοριών. Το πολυμαθίην και όχι το πολυνοίην είναι ο στόχος. Και χωρίς να τίθενται πρόβληματα για επίλυση, κριτική σκέψη δεν καλλιεργείται.
Μέσα από το συγκεκριμένο βιβλίο επιδιώκεται η διαμόρφωση ενός τύπου ανθρώπου που θα ταυτίζει τη γνώση με τη συλλογή, ταξινόμηση πληροφοριών, χωρίς σύνδεση με το κοινωνικό όλον και που θα βρίσκεται σε ετοιμότητα να τις ανακαλέσει κατόπιν οδηγιών της προϊστάμενης αρχής!!! Είναι ο νέος τύπος του υπάκουου και πειθαρχημένου εργαζόμενου και πολίτη. Είναι ο εκπαιδεύσιμος νέος που απαντά στις ανάγκες της οικονομίας για απασχολήσιμους νέους!!!
Εκπαιδευτικοί και μαθητές φέτος «επιμορφωνόμαστε» εκσυγχρονιστικά για να υπηρετήσουμε πιστά τη νέα πραγματικότητα, όπως το θέλησαν οι ειδικοί, οι επιστήμονες και οι πολιτικοί. Όλοι αυτοί, δηλαδή, που ξημερωβραδιάζονται για το καλό μας!!! Το μεγαλύτερο πρόβλημα τελικά είναι πώς θα πετύχουμε να μείνουμε "αμόρφωτοι" , να αντισταθούμε στους "εκσυγχρονισμούς" τους ,να διατηρήσουμε τη δική μας μορφή !!!
Η woke τζαι η woke τζαι η woke!
Πριν από 3 εβδομάδες
4 σχόλια:
Aγαπητέ Ανδρέα,
Νοιώθω και αφουγκράζομαι τις προσπάθειες σου για ένα καλύτερο αύριο στη Παιδεία.Με στενοχωρεί όμως που άλλοι συναδέλφοι σου,ίσως γνώστες καλύτεροι του θέματος απο εμάς, δεν "επεμβαίνουν" με σχόλια στις τόσες σοβαρές αναρτήσεις που κάνεις στο μπλόκ σου.Μήπως θεωρούν ότι είναι αχρείαστη προσπάθεια,μήπως επειδή δεν γίνεται δημόσια,εννοώντας τη χρήση των ΜΜΕ ? Μήπως δεν αξίζει τον κόπο?Μήπως νομίζουν ότι "να ακόμα ένας αργόσχολος"?Οι ερωτήσεις αυτές θα μπορούσαν να ισχύουν και για το δικό μου μπλόκ.
Τελικά γράφουμε για εμάς και την δική μας εξιλέωση?
Τα ιστολόγια είναι ένας νέος τρόπος επικοινωνίας ανάμεσα σε άτομα. Ακόμα δεν έχει παγιωθεί. Σιγά-σιγα. Έστω και ένας συμπολίτης να διαβάζει τις σκέψεις σου είναι πολύ σημαντικό και είναι μεγάλη τιμή.
Ας μην έχουμε υπερβολικές απαιτήσεις στην Κύπρο. Ειδικά στην Κύπρο και ένα μικρό χαλικάκι να συνεισφέρεις στο δημόσιο διάλογο είναι μια σημαντική και δημοκρατική πράξη.
Επομένως δεν έχω αυταπάτες ούτε καιπροσδοκίες.Απλώς κάνω χρήση αυτού του νέου μέσου,όπως και άλλοι συμπολίτες μου.Ως εκεί.
το μπλογκ σου αποτελεί αξιόλογη παράμβαση παρόλο που σε πολλά θέματα διαφωνούμε. συνέχισε να γράφεις
Συμφωνώ με όσα λες για την ακαταλληλότητα του συγκεκριμένου βιβλίου.Για το θέμα έχω τοποθετηθεί, τόσο μέσα από τον ΣΕΚΦ(ως μέλος του ΚΔΣ) όσο και σε δημόσιες συζητήσεις, αλλά και με άρθρα-σχόλια στο ιστολόγιό μου.Το πρόβλημα με την εισαγωγή αυτού του βιβλίου, μεγαλώνει περισσότερο, καθώς προχωρούμε με την ύλη(πίεση, ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, υποδείξεις των εκπροσώπων του Υπουργείου και αγώνας για να βοηθήσουμε τους μαθητές).Όσοι διδάσκουν βιώνουν κι αυτοί το δικό τους Γολγοθά μαζί με τους τελειόφοιτους.Οι συνάδελφοι(στη συντριπτική τους πλειοψηφία) αντέδρασαν, διαμαρτυρήθηκαν, μετά το πήραν απόφαση:για φέτος θα το διδάξουν το βιβλίο, του οποίου αμφισβητήθηκε έντονα η διδαξιμότητα.(Μέχρι του χρόνου, ποιος ξέρει;)Γι΄αυτό ρίχτηκαν με τα μούτρα στη δουλειά:ξαναγράφουν το βιβλίο, καταφεύγουν σε βιβλιογραφία και πηγές,προσπαθούν απεγνωσμένα να επινοήσουν μέσα και μεθόδους που θα μετριάσουν τις ανυπέρβλητες δυσκολίες.Ας ελπίσουμε πως δε θα θυματοποιηθούν οι μαθητές. Εδώ που φτάσαμε, ας έχουν το νου τους όσοι θα κληθούν να βάλουν θέματα.Τέλος, επιβάλλεται να αξιολογηθεί το βιβλίο μετά την εισαγωγή του στο αναλυτ. πρόγραμμα.
Δημοσίευση σχολίου