Τρίτη, 2 Δεκεμβρίου 2008

Ο κ. Καζαμίας, ο "εθνοκεντρισμός" και το πρόβλημα της παραχάραξης της ήδη παραχαραγμένης ιστορίας

Το πρόβλημα των σχολικών βιβλίων της ιστορίας είναι ο «εθνοκεντρισμός». Αυτή είναι η μόνιμη επωδός του κ. Καζαμία, Προέδρου της Επιτροπής για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Η τελευταία παρέμβασή του έγινε με ένα μακροσκελές άρθρο του στην εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ στις 23/11/2008.
Τι σημαίνει «εθνοκεντρισμός»; Ο κ. Καζαμίας σε μια συνέτευξή του στην εφ. Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ στις 8/6/2008 δίνει μια απάντηση: «Εθνοκεντρισμός είναι η προσπάθεια μιας ομάδας να προβάλει και να χρησιμοποιήσει τις δικές της αξίες ως μέτρο για την κρίση άλλων».
Σε μια προσπάθεια να κατανοήσω τα γραφόμενα του κ. Καζαμία, θα επικεντρωθώ "στον εθνοκεντρισμό στην εκπαίδευση, αν και υπεισέρχονται εκ των πραγμάτων και άλλα ζητήματα.
Ο ορισμός λοιπόν του κ. Καζαμία δεν είναι διαφωτιστικός. Όταν ο κ. Καζαμίας αποφαίνεται ότι «εθνοκεντρισμός είναι η προσπάθεια μιας ομάδας.....» αμέσως τίθεται το αυτονόητο ερώτημα: ποιας ομάδας;
Διερωτώμαι ποιας ομάδας, γιατί ουδέποτε συνήλθε το έθνος για να πάρει κάποια απόφαση επί του θέματος.
Και αφού δε συνήλθε το έθνος, τότε ποιοι συνήλθαν και αποφάσισαν; Μια και αναφερόμαστε σε σχολικά βιβλία ιστορίας στην κρατική εκπαίδευση , είναι αυτονόητο ότι είναι οι φορείς της εξουσίας του κράτους, δηλαδή οι πολιτικοί, που θεώρησαν τους εαυτούς τους ως τους εκφραστές της θέλησης του έθνους και ερμήνευσαν τη βούλησή του κατά το δοκούν, δηλαδή κατά πως τους συνέφερε.
Επομένως μιλώντας για «εθνοκεντρισμό» στην εκπαίδευση εννοούμε την αντίληψη που έχουν οι φορείς της κρατικής εξουσίας για το έθνος. Δηλαδή είναι «εθνοκρατοκεντρισμός». Η ομάδα λοιπόν που διερμήνευσε το έθνος κατά το δοκούν είναι οι κάτοχοι της εξουσίας, δηλαδή τα κόμματα ως φορείς της εξουσίας. Και ως οι νικητές στη διαπάλη για την εξουσία, επέβαλαν τη δικη τους ερμηνεία. Είναι η επίσημη ιστορία, η ιστορία των «νικητών» -εκφραστών δήθεν του έθνους. Και κάποιοι φυσικά επιστήμονες έθεσαν τις υπηρεσίες τους στη διάθεση της εξουσίας για την «επιστημονική» συγγραφή της ιστορίας!!!
Φυσικά ο κάθε νοήμων μπορεί να αντιληφθεί ότι ένα πράγμα είναι η ιστορία του κράτους και άλλο η ιστορία του έθνους. Ποιοι τα ταυτίσαν σε μια δεδομένη χρονική στιγμή και σε τι στόχευαν με αυτή την ταύτιση, είναι επίσης κατανοητό. Επίσης είναι αυτονόητο ότι ένα πράγμα είναι το έθνος, άλλο ο εθνο-κρατοκεντρισμός και άλλο ο εθνικισμός. Η τάση κάποιων ειδικών να τα ταυτίζουν μάλλον αποδεικνύει την ανεπάρκειά τους.
Επομένως οι επισημάνσεις του κ.Καζαμία για τον «εθνοκεντρισμό» δε φωτίζουν το ζήτημα. Ο κ. Καζαμίας απλώς καταράζεται τον «εθνοκεντρισμό», δηλαδή την επίσημη εκδοχή της ιστορίας γιατί επιδιώκει μια αναθεώρηση της επίσημης εκδοχής. Δηλαδή με επιστημονικό περιτύλιγμα ουσιαστικά επιδιώκεται μια νέα εκδοχή του «εθνοκεντρισμού», αυτή που έχουν οι τωρινοί φορείς της κρατικής εξουσίας. Δηλαδή ο κ. Καζαμίας κάνει αυτό που έκαναν και οι προηγούμενοι ιστοριογράφοι, θέτει τις υπηρεσίες τους στη διάθεση της εξουσίας για να νομιμοποιήσει τη δική της τωρινή εκδοχή. Θα υπάρξει με άλλα λόγια μια νέα παραχάραξη της ήδη παραχαραγμένης σχολικής ιστορίας!!!
Εξάλλου ο κ. Καζαμίας είναι απολύτως σαφής: « Ο λόγος που υπάρχει ανάγκη αναθεώρησης των βιβλίων είναι γιατί βρισκόμαστε σε ένα στάδιο, που όπως έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, που στόχος είναι η επαναπροσέγγιση, η επανένωση, η συμφιλίωση, η κατανόηση....».
Τελικά το πολιτικό πρόβλημα είναι ποια παραχαραγμένη ιστορία θα διδάσκονται οι μαθητές. Οι φορείς της εξουσίας, συνεπικουρούμενοι από επιστήμονες και ειδικούς, ετοιμάζονται να σερβίρουν στον αμαθή όχλο τη νέα εκσυγχρονιστική γνώση προς τέρψη των αφεντάδων. Η «εθνική διαπαιδάγωγηση» των νέων θα αποκτήσει νέο περιεχόμενο: ο παραδοσιακός εθνικισμός της νεοτερικότητας θα αντικατασταθεί από τον εκσυγχρονιστικό εθνικισμό!!!
Με απλά λόγια εθνο-κρατοκεντρισμός υπήρχε στην εκπαίδευση και εθνο-κρατο-κεντρισμό θα μας σερβίρουν!!!. Σίγουρα οι πολιτικοί και οι ειδικοί μπορούν να ακροβατούν και να χειραγωγούν. Εξάλλου αυτό είναι ένα μέρος της υψηλής αποστολής τους!!!

4 σχόλια:

TRELLOS είπε...

Εξαιρετικό άρθρο!!!

andreas f.stavrou είπε...

Ευχαριστώ για το σχόλιό σου.

Anef_Oriwn είπε...

Μια μικρή διόρθωση, μια παρατήρηση και μια εισήγηση:

Κύριε Andrea F.Stavrou,

1. ΔΙΟΡΘΩΣΗ: Ο κ. Καζαμίας ΔΕΝ είναι Πρόεδρος της Επιτροπής για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση – αυτός είναι ο Καθηγητής Γεώργιος Τσάκαλος. Ο κ. Καζαμίας (αν δεν κάνω λάθος) ήταν επικεφαλής της Επιτροπής των 7 Σοφών (όπως τους λαλούν).

2. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Ανεξάρτητα αν (προσωπικά) συμφωνώ ή διαφωνώ με τον κ. Καζαμία, έχουν να πουν ότι στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί – γι’ αυτό και τα περί “… μόνιμης επωδού του κ. Καζαμία ...”, ήταν ατυχή!

3. ΕΙΣΗΓΗΣΗ: Καλό θα ήταν (και επιμορφωτικό συνάμα) κάποια στιγμή να γράψετε κι ένα κείμενο όπου θα επεξηγούσατε διάφορους πολυ-χρησιμοποιημένους όρους (που γίνανε και «μόνιμοι επωδοί»), όπως νεοτερικότητα, παραδοσιακός εθνικισμός, εκσυγχρονιστικός εθνικισμός, μεταμοντερνισμός ...

Anef_Oriwn
Κυριακή 7/12/2008 – 00:12 π.μ.

andreas f.stavrou είπε...

Ο κ. Καζαμίας είναι Πρόεδρος της Επιτροπήςγια την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ο κ. Τσιάκαλος είναι Πρόεδρος της Επιτροπής για τα αναλυτικά προγράμματα.Δεν χρειάζεται οποιαδήποτε διόρθωση.
Για την παρατήρησή σου αναφορικά με τα σχοινιά και τους κρεμασμένους δεν έχω κατανοήσει τι θέλεις να πεις. Αν εννοείς εμένα, η σύγκριση είναι ατυχής. Δεν μπορείς να συγκρίνεις την ασάφεια ενός πολίτη που γράφει μια γνώμη από την ασάφεια ενός προσώπου που θέλει να εκφράσει το κοινό μας καλό. Το θετικό σε αυτή την προσέγγιση όμως είναι πως τα εξισώνεις. Είναι θετικό από την άποψη της προοπτικής, δηλαδή οι σχέσεις των ανθρώπων να είναι ισόιμες και να στηρίζονται στο λόγο.
Νεοτερικότητα είναι τα νεότερα χρόνια. Μεταμοντερνισμός θεωρείται η περίοδος μετά τη νεοτερικότητα.
Οι όροι παραδοσιακός εθνικισμός και εκσυγχρονιστικός εθνικισμός είναι νεολογισμοί που προήλθαν από τον οίστρο της γραφής.