Σάββατο 7 Μαρτίου 2009

Η ιστορία "του επιπέδου που πέφτει" ή πανεπιστημιακές ολιγαρχικές εμμονές απέναντι στις φοιτητικές διεκδικήσεις

Σύμφωνα λοιπόν με δημοσίευμα στον τύπο (26/2/2009) οι φοιτητές του πανεπιστημίου Κύπρου ζητούν οι «φοιτητές που έχουν αποτύχει σε μαθήματα να μπορούν να παρακαθίσουν σε επαναληπτική εξέταση».
Δηλαδή οι φοιτητές ζητούν αυτό που δικαιούται ο κάθε άνθρωπος, μια δεύτερη ευκαιρία. Η ζωή να μην είναι άσπρο –μαύρο. Αν αποτύχεις σε ένα μάθημα, αυτομάτως να μην εκδιώκεσαι από το πανεπιστήμιο ως αποτυχημένος. Γιατί πολλοί είναι οι παράγοντες που μπορούν να σε οδηγήσουν σε μια αποτυχία. Και τέτοιες αποτυχίες βιώνουμε όλοι μας στη ζωή.
Ποια είναι η αντίδραση των πανεπιστημιακών;
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσιεύμα
«αριθμός ακαδημαϊκών αντιδρούν στην πρόταση καθότι θεωρούν ότι θα πληγεί το επίπεδο του πανεπιστημίου».
Καλά, αν ένας φοιτητής ξαναδώσει ένα μάθημα και επιτύχει, τότε το επίπεδο του πανεπιστημίου ανεβαίνει ή κατεβαίνει; Και αν ανεβαίνει το επίπεδο του φοιτητή, τότε πώς πλήττεται το επίπεδο του πανεπιστημίου;


Η φράση «το επίπεδο πέφτει» έχει ιστορία στην εκπαίδευση. Είναι συνυφασμένη με την εξέλιξη του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος. Δηλαδή οι πανεπιστημιακοί δε λένε κάτι καινούριο.
Στην ιστορία της εκπαίδευσης λοιπόν κάθε φορά που τα κατώτερα στρώματα διεκδικούσαν μια βαθμίδα εκπαίδευσης, η αντίδραση ήταν μονότονη: «το επίπεδο πέφτει»!!!
Κάποτε και τα κατώτερα στρώματα διεκδικήσαν την είσοδό τους στο δημοτικό σχολείο, Το τροπάριο ήταν: «το επίπεδο πέφτει». Όταν διεκδίκησαν την είσοδο στο γυμνάσιο, πάλι το επίπεδο κινδύνευσε!!!Και όταν διεκδίκησαν και το λύκειο , ξανά το ίδιο βιολί!!!
Δηλαδή η «έφοδος» των λαϊκών στρωμάτων σε μια βαθμίδα εκπαίδευσης ερμηνεύεται παλαιόθεν με καθόλα όντως επιστημονικό τρόπο, από τους πλέον ειδικούς, ως «επίπεδο που πέφτει»!!!
Και επειδή η κοινωνική συνείδηση επέβαλλε να ανοίξουν οι πόρτες της εκπαίδευσης, μετά μηχανεύονταν άλλα κόλπα για να μην «πέσει το επίπεδο»: οικονομικά κριτήρια εισόδου, εισαγωγικες εξετάσεις, διάφοροι τύποι σχολείων, προσανατολισμός των μαθητών, κλπ..
Η ουσία όμως είναι άλλη. Από τη μια τα διάφορα κοινωνικά στρώματα διεκδικούν να βελτιώσουν τη θέση τους μέσα από την εκπαίδευση, μια βελτίωση που μέχρι μια χρονική στιγμή αποτελούσε προνόμιο των λίγων, και από την άλλη οι λίγοι προνομιούχοι – πολιτικοί, οικονομικοί, εκπαιδευτικοί – προσπαθούν να διατηρήσουν τα προνόμιά τους.
Δηλαδή η κάθε ολιγαρχία το αίτημα για βελτίωση της θέσης των πολλών, το εκλαμβάνει ως απειλή για την ίδια και αντιδρά.Το σύνθημα είναι πάντα το ίδιο: «το επίπεδο πέφτει». Φυσικά πέρασαν πολλές δεκαετίες από τότε που πρωτοχρησιμοποιήθηκε και το επίπεδο δεν έπεσε!!!
Στη βάση τους λοιπόν οι διεκδικήσεις των φοιτητών αντανακλούν συγκεκριμένες κοινωνικές ανάγκες. Η μεταμφίεση των κοινωνικών αναγκών σε βαρύγδουπους παιδαγωγικούς όρους, όπως το «επίπεδο πέφτει», στοχεύει απλώς να αποπροσανατολίσει την κοινωνία και να αποκρύψει τις πραγματικές προθέσεις αυτών που κινδυνολογούν για το επίπεδο. Και το όραμα του δημόσιου πανεπιστημίου Κύπρου είναι γνωστό, «η αριστεία». Διαπνέονται λοιπόν από ελιτίστικες/ ολιγαρχικές αντιλήψεις που δικαιολογούν την ψευδή πεποίθησή τους πως «το επίπεδο πέφτει»!!!

4 σχόλια:

Drapetis είπε...

Συγχωρα με για την αγνοια μου, αλλα για να καταλαβω, αν δεν περασεις ενα μαθημα στο Παν. Κυπρου 'φεφκεις'?

andreas f.stavrou είπε...

@DRAPETIS

Από ότι κατάλαβα από το δημοσίευμα, έτσι πρέπει να συμβαίνει αφού οι φοιτητές δεν έχουν δεύτερη εξεταστική αλλά μόνο μία, άσπρο -μαύρο. Και το αίτημά τους είναι να γίνει και δεύτερη εξεταστική , όπως στην Ελλάδα.

Ερυκίνη είπε...

Αν δεν περάσεις ένα μάθημα που είναι υποχρεωτικό πρέπει να το ξαναπάρεις, κανονικά από την αρχή σε ένα άλλο εξάμηνο. εάν δεν το περάσεις ούτε τη δεύτερη φορά, φεύκεις. Το τραγικό εν ότι κάποια μαθήματα προσφέρονται μόνο 1 φορά το χρόνο ή ακόμα και 1 φορά κάθε 2 χρόνια. Τα πράματα γίνονται χειρότερα με τες αλυσίδες, δηλαδή κάποια μαθήματα για να τα πάρεις πρέπει πρώτα να περάσεις κάποια άλλα. Μαλακία. Τζαι οι φοιτητές αντί να κάμουν κάτι εδώ και 2 χρόνια συζητούν με τις πρυτανικές αρχές και με τα τμήματα, τίποτα πιο δυναμικό....

εν τω μεταξύ, αγαπητέ ανδρέα σταύρου, επισκέπτομαι το βλογ σου σήμερα για άλλο λόγο. Η συζήτηση που έγινε στο βλογ μου, στην οποία συμμετείχες κι εσύ (με πολλά καλά σχόλια) πρόκειται να δημοσιευτεί. Εζητήσαν μου δηλαδή να τη δημοσιεύσουν από ένα έντυπο που βγαίνει από το Λογοτεχνικό Όμιλο του Πανεπιστημίου Κύπρου. Ήθελα το οκ όλων όσων συμμετείχαν σε αυτήν. Ευελπιστώ ότι δεν σε πειράζει.

andreas f.stavrou είπε...

@Ερυκίνη
Καλωσύνη σου που με ενημέρωσες. Κανένα πρόβλημα.
Δυστυχώς δεν υπάρχει φοιτητικό κίνημα. Υπάρχει νεροκουβαλητές όχι ιδεών αλλά κομματικών εντολών για χειραγώγηση των φοιτητών.